Het uitbesteden van bepaalde werkzaamheden heeft veel voordelen. Toch zijn sommige werkgevers nog huiverig als het gaat om het uitbesteden van het debiteurenbeheer. Vaak geven zij als redenen dat het klantencontact in combinatie met geldzaken wat gevoelig ligt. Begrijpelijk, maar er zijn ook redenen om het debiteurenbeheer juist wél uit te besteden. Wat zijn precies de voor- en nadelen en waar moet u op letten bij het uitbesteden van uw debiteurenadministratie?

De voordelen

Uit uitbesteden van werkzaamheden biedt verschillende voordelen, zo ook voor het uit handen geven van uw debiteurenadministratie. Denk hierbij aan:

Vakkennis
Het goed bijhouden van een debiteurenadministratie is geen makkelijk klusje. Door het uit te besteden aan een specialist bent u verzekerd van een goed verloop van de werkzaamheden.

Sneller resultaat
Hoe eerder u het verschuldigde bedrag terugkrijgt van de debiteur, hoe beter. Als u uw debiteurenbeheer uitbesteedt heeft u grote kans dat u uw geld eerder terugkrijgt. Professionals in debiteurenbeheer weten namelijk precies wat wel en niet werkt als het gaat om debiteurenbeheer!

Tijd over
Uiteraard bent u uw onderneming niet gestart omdat u graag aan debiteurenbeheer wilde doen. Als u uw debiteurenadministratie uitbesteedt heeft u meer tijd over voor wat u het liefste doet, ondernemen!

Financiële flexibiliteit
Het voordeel van het uitbesteden van debiteurenbeheer is dat het wordt gerekend als variabele kosten. Dit omdat u betaalt voor de hoeveelheid werk, niet voor het aantal gewerkte uren.

Blame the messenger
Wanneer u uw debiteurenbeheer uitbesteed is de externe partij verantwoordelijk voor een streng betalingsbeleid. In contact met de klanten kunt u dit ook aangeven. Zo bent u niet de schuldige.

De nadelen

Het is geen makkelijke keuze om te beslissen of u uw debiteurenbeheer gaat uitbesteden of niet. Er kleven namelijk ook enkele nadelen aan. Bijvoorbeeld:

Minder kennis
Het fijne aan het uitbesteden van debiteurenbeheer is dat u er zelf geen kennis over hoeft te hebben. Echter, dit leidt ook tot een verlies in kennis. U hoeft niet meer op de hoogte te zijn van recente ontwikkelingen en moet dus vertrouwen op de externe partij. Dit kan zorgen voor minder grip en controle.

Minder onafhankelijkheid
Bij uitbesteding bent u afhankelijk van een externe partij. Mocht de externe partij kosten willen verhogen, kunt u hier in meegaan of een andere partij zoeken. Daarnaast zorgt de externe partij vaak voor wat vertraging. Waar u vroeger met een vraagje snel op uw eigen afdeling terecht kon, moet u nu bij de externe partij zijn.

Klant relatie
Natuurlijk is de klant koning, althans, voor u. Misschien denkt een externe partij daar wat anders over, het zijn immers niet hun klanten. Met andere woorden, u heeft minder invloed op de relaties met de klanten.

Uitbesteden of niet?

Uiteraard is hier niet één goed antwoord voor, uw situatie en voorkeuren spelen hier een grote rol. Vind u het een fijn idee dat professionals uw administratie uit handen nemen? Of bent u vooral bezorgd over dat u de controle kwijtraakt? Daarnaast moet u kijken naar de kosten. Wat is voor u voordeliger? Heeft u financiële ruimte om het debiteurenbeheer uit te besteden? Voor een goed besluit is het van belang dat u deze zaken meeneemt in uw overweging.